In het Jakob Smits Museum loopt op dit ogenblik een interessante tentoonstelling over hoofdzakelijk eigentijdse grafiek, maar er hangen ook een vijftal werken van Jakob Smits zelf, drie van James Ensor, twee van van Jules Schmalzigaug en een van Félicien Rops: ten zeerste bezienswaardig zijn die. Het hedendaagse werk dat het meest indruk op me maakte was 'Lavandière de la nuit 3', 2019, ' wasvrouw bij nacht' in het Nederlands. Het is een installatie van een grote houtsnede (210 x 122 cm) en 40 afdrukken van diezelfde houtsnede: heel de kamer is ermee gevuld; alleen daardoor is het werk al indrukwekkend. Camille Dufour (°1991) is de naam van de Belgische kunstenares die dit werk gemaakt heeft.
Wil je goed zien en begrijpen wat er op die houtsnede staat, moet je het werk goed en aandachtig bekijken: er staat zoveel op, en Camille Dufour verplicht je als het ware zelf tot een zoektocht naar waarover het allemaal gaat.
Detail van de aan de gang zijnde ondergang
Boven de hoogspanningsmasten vliegen witte vogels van de catastrofe weg: ze bevinden zich net onder vijf geplukte kalkoenen (dat zijn het, denk ik toch), die niet meer opgediend kunnen worden op Thanksgiving of kerstavond die niet meer zullen komen. Die betekenis zou je eraan kunnen geven.
Vogels, dood en vluchtend
Een neerstortende man en een dito vrouw symboliseren de finale ondergang van de mensheid: de verschrikking is duidelijk van zijn gezicht af te lezen.
De laatste Adam
De laatste Eva
Langs de muren van de kamer staan dan nog eens veertig afdrukken van de houtsnede, min of meer als vlaggen opgesteld. Ze zijn met maar een dosis inkt gedrukt, totdat die totaal op was. Zo zijn de eerste afdrukken nog duidelijk, op de laatste zie je niets meer: het onderwerp van de houtsnede is ook vernietigd. De opgestelde 'vlaggen' zijn zo ook metafoor voor de ondergang die in de houtsnede op de vloer verbeeld wordt. Mooi gezien van Camille Dufour, vind ik dat.
Veertig keer 'Lavandière de la nuit 3', tot ze zichzelf ook weggewassen heeft
Alleen al voor deze 'Lavandière' is de tentoonstelling 'MONO' ruimschoots de moeite waard, maar ook voor de namen die ik in het begin van deze tekst noemde, en voor Fred Bervoets en ene Jan Decleir, jawel de acteur. Prangende nieuwsgierigheid kan je oplossen door zelf te gaan kijken. Doen, zou ik zeggen!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten