Picasso, Italiaanse vrouw met kruik, 1919, potlood op papier
Heel andere emoties spreken uit 'De haan' uit 1938: ik kan niet anders dan denken aan de Europese politieke situatie van dat jaar, toen Hitler en Mussolini in München hun tegenspelers, Chamberlain en Daladier, behoorlijk in de luren gelegd hebben. De haan mag dan een Frans symbool zijn, de agressie en de kennelijke bereidheid tot aanvallen wijzen eerder naar de Führer en 'il Duce'. Zeer sterke tekening vind ik.
Picasso, De haan, 1938, houtskool en pastel op papier
Tijdens de oorlog heeft Matisse in zijn werk ook blijk gegeven van enig patriottisme, maar dat schijnt met deze 'Draak' niet het geval te zijn. Dit dier, versierd met florale motieven, boezemt niet meteen angst in. Zich bekwamen in het uitknippen van beschilderd papier, daar schijnt de kunstenaar zich onder andere onledig mee gehouden te hebben.
Henri Matisse, De draak, 1943-44, papier découpée
Van hem nog een beeldje: Twee vrouwen, duidelijk twee goede vriendinnen of meer, in een ietwat fauvistische stijl.
Henri Matisse, Twee vrouwen, brons
Om het in het Duits uit te drukken: Sammlung Berggruen is een 'Fundgrube', een goudmijn waar je veel heel goede werken van zogenaamde moderne klassiekers kan vinden. Ik heb zelden zoveel waardevolle moderne kunst bij elkaar gezien: het bezoek was van een heerlijk genot!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten