zaterdag 15 augustus 2015

Berlijn, Schlosspark Charlottenburg - groen, natuur

In februari 2009 ben ik al eens een paar dagen in Berlijn geweest, bij mijn dochter Maartje die daar toen op Erasmus was. Winter was het toen, en uiteraard nergens een blad op of aan een boom. Toch kon je zien dat Berlijn een zeer groene stad moet zijn, en ik wilde ze zeker een keer in de zomer bezoeken en bekijken. En dit jaar is dat ervan gekomen. Hoogzomer was het er: van 4 tot 12 augustus elke dag 28, 30 of meer graden, geen drup regen is er in die tijd gevallen, puffen blazen en zweten waren aan de orde van de dag.

De gemotiveerde toerist laat zich daardoor niet uit het lood slaan: de eerste dag gaat het van Neukölln, waar we in een B&B zitten, naar Charlottenburg, 12 kilometer in oostelijke richting. Maartje met de fiets voorop, ik met mijn mijn scootmobiel erachteraan. We rijden langs het Landwehrkanal dwars door de stad, onder de bomen en we zien af en toe bloemen die ik in de Kempen nog niet gespot had: de akkerwinde bijvoorbeeld.


Het Landwehrkanal


Akkerwinde in het midden van Berlijn

Met de bouw van Schloss Charlottenburg is eind zeventiende eeuw begonnen en in 1712 werd het voltooid, maar nadien zijn er nog delen bijgebouwd en veranderingen aangebracht. Met de scootmobiel leek het niet echt goed toegankelijk, maar we hebben ook niet veel moeite gedaan: het was zo warm dat wel liever buiten bleven en in het Schlosspark rond zijn gaan rijden.


Schloss Charlottenburg

Vlak achter het paleis ligt een grote vijver, met partijen waterlelies (links op de foto), maar zelfs een aalscholverpaartje was er: het wijfje broeden, het mannetje wakend. Dat zijn zaken die ik hier helemaal niet verwacht had, daar word ik gewoon blij van!


De vijver achter het Schloss


Aalscholverpaartje, broedend en wakend

Langs een pad staan een aantal dezelfde schitterende bloemen: op het eerste gezicht denk ik aan orchideeën, maar zeker ben ik daar niet van. Ik zet de foto op facebook, met de vraag of iemand deze bloem kent, en na twee dagen komt het juiste antwoord: het gaat om 'klein springzaad'. De oorsprong van de plant is Azië, en is volgens mijn flora seder ca. 1840 vanuit botanische tuinen verwilderd. Hij behoort tot de balsemienfamilie.


Klein springzaad

De meeste Berlijners wonen in appartementen, hebben dus geen tuin en gaan naar buiten om van de 'natuur' te genieten. In de parken zie je dan bij goed weer altijd wel mensen die 'sich erholen wollen', wandelend of fietsend, of lekker uitgestrekt liggend op een van de 'Liegewiesen' die in de 'Tiergarten' en andere groene gebieden van de stad te vinden zijn.


Sich erholende Berliner


Een ligweide

Die 'Tiergarten' is ongetwijfeld het grootste park van de stad: het ligt redelijk centraal en doet ook al daardoor denken aan Central Park in New York. Op zondag komen de mensen er in groten getale naartoe om te ontstressen van de voorbije werkweek en te genieten van de vrije dag, naar een concertje of een optreden te luisteren in de buurt van het 'Teehaus'. De 'Tiergarten' is een plek waar je met overgave de kunst van het 'niets moeten' kunt beoefenen. En of er van geprofiteerd wordt. Berlijn lijkt mij een goed georganiseerde stad, zeker in dat opzicht.

Ik kwam onder andere voor het groen en de natuur naar Berlijn: de eerste dag ben is al meer dan aan mijn trekken gekomen. Voor mij is de stad nu al 'immer eine Reise wert', maar 'ich habe keinen Koffer mehr da'. Die heb ik een week later domweg mee naar huis genomen. 'Schade!' Maar ik kan met die koffer ook wel terugkomen, ganz gewiss!

Geen opmerkingen: