Karretje van de ruimte: uitvloeien
Karretje van de ruimte (1991) op de tentoonstelling; op de achtergrond mijn eigen karretje
Een tekening die er echt uitspringt, is die van vader Raveel, gedateerd 13.4.1971. Het is onbetwistbaar zo dat 'de vader' of de 'vaderfiguur' in het werk van Raveel een belangrijke rol speelt, maar daar gaat het hier niet in de eerste plaats om. Het is zijn eigen vader die hij hier weergeeft: eenvoudige man, op leeftijd en getekend door het leven. Rust, empathie en medeleven straalt het beeld voor mij uit.
Portret van mijn vader (1971), helaas niet rechtop
Vaak wil Raveel zijn schilderijen titels geven die met aandacht gelezen dienen te worden, wil je ze begrijpen, de titels en de schilderijen, bedoel ik. Zo is 'De illusie van de geborgenheid en de verschrikking van de witte leegte' (1987) best een mondvol, maar het is meteen een verklaring van het schilderij. Je ziet een klein deeltje van de kleurloze linkerkant van een vaderfiguur, die houdt het handje van zijn kind vast - een jaar of zeven lijkt het te zijn - en dat kind staat voor de witte leegte, het witte vierkant dat ook in veel van Raveels werken eerder prominent aanwezig kan zijn. Een denderend optimistische kijk op het leven is het niet, maar de zon schijnt ook niet alle dagen. Vader en zoon zonder valse sentimentaliteit, zou je kunnen zeggen;
De illusie van de geborgenheid en de verschrikking van de witte leegte, 1987
Ik ben al meermaals in het Raveelmuseum in Machelen-aan-de-Leie gaan kijken, maar dat werk had ik er nog nooit gezien. En zo waren er nog wel een aantal, daar in Mol, in 't Kristallijn. Reden te meer voor de liefhebbers om eens goed en aandachtig te gaan kijken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten