dinsdag 16 juli 2013

Een aalscholver

Twee jaar geleden heb ik in het Zwin aalscholvers gezien: moeilijk is dat daar niet, want 's middags om drie uur worden de ooievaars er gevoederd, en de aalscholvers willen natuurlijk hun vers visje meepikken. Een van mijn vrienden, die nogal eens in de buurt van Geel langs de kanalen gaat fietsen, heeft of had geregelde ontmoetingen met de vogel, hij had een zelfs een naam gegeven: Karel heette hij. Maar mij was dat nog nooit overkomen. Tot gisteren in Turnhout: tussen de fietsbrug en de vroegere gebouwen van Anco zwom er een. Natuurlijk wil je hem dan op de foto, maar net toen ik afdrukte, dook hij, en aan rimpelingen op het wateroppervlak heb je ook niets. Die moet wel weer opduiken, dacht ik, geduld dus. Ook dat viel tegen: na een tijdje kwam hij 20-25 meter verder weer boven: lange adem  hebben die dieren! Dat herhaalde zich een keer of vier: hij was op jacht, zocht zijn middagmaal: hij leeft van levende vis, en hij kan er kennelijk per dag heel wat op!  Toen hij ten slotte opvloog, dacht ik hem te hebben. Dat was ook zo, maar de foto was dan weer niet scherp: er zijn bekwamere fotografen moest ik vaststellen. Onderstaande opnamen zijn dan ook van het net geplukt.


Zwemmende aalscholver

Wat opvalt, is dat de vogel diep in het water ligt: het grootste deel van zijn lijf zie je niet. En zwart is hij, de aalscholver, met een gele bek, dacht ik te zien, maar geel is alleen de aanhechting van die bek. Behoorlijk groot ook: tussen 80 cm een 1 m kan hij worden, en toen hij opvloog, verrasten mij zijn vleugels: die kunnen een spanwijdte hebben van 1,20 tot bijna 1,50 m.


Volwassen aalscholver te land

Ik lees ergens dat er in Vlaanderen zo'n 600 aalscholverparen zouden broeden: eerder zeldzaam zijn ze dus, je ziet ze niet zo vaak als mussen en merels. Er een spotten is natuurlijk ook geen wereldgebeurtenis, maar als ik er een tegenkom vlak bij de stad, dan vind ik dat wel iets. De aalscholver is dan wel zwart, maar hij heeft gisteren toch mijn dag gekleurd. Voor een stadsmens die interesse heeft voor de natuur, is hem zo onverwachts zien toch opmerkelijk.


Zijn jachtgebied bespiedend

Geen opmerkingen: