maandag 28 juni 2010

De natuur aan zichzelf teruggeven (II)

Laat ik nog even en voor de ikste keer op mijn  stokpaardje gaan zitten: het Turnhoutse Vennengebied. Vaak was ik er dit jaar nog niet geweest, want geen weer: droog wel, maar niet echt aangename temperaturen. Maar de zomer is er nu overvloedig, en dan snor ik naar mijn en iedereens buitengoed, dat Vennengebied dus.

Ze zijn daar met natuurinrichting bezig, en dat werpt zijn vruchten af. Op een bepaald punt gaat de Langvenstraat (Turnhout) over in de Geheulse Dijk (Merksplas): als je een tweehonderd meter voor dat punt rechts inslaat, kom je in een grote, lommerrijke en naamloze dreef, die ten slotte aan de Klein Engelandhoeve uitkomt (die weg heb ik nog niet volledig afgelegd, ik moet eens proberen of dat rolstoelgewijs doenbaar is). Na een honderd meter in die dreef zag ik gisteren links een klein ven waar ik het bestaan niet van kende. Ven ontdekt! is natuurlijk een overdreven uitroep, maar ik ben toch op iets nieuws gestoten. En dat is te danken aan die natuurinrichting, 'natuurrestauratie' noem ik het voor mezelf. Struiken, kreupelhout en uitheemse bomen (zoals de Amerikaanse vogelkers) zijn er met bekwame ijver gerooid, zo krijgt het ven weer wind, licht en lucht, zo kan je het zien liggen en wandelend en struikelend door het sprokkelhout van dichterbij bekijken. Groot is het niet, maar mooi zeker.


Naamloos ven


Hetzelfde

Nog driehonderd meter verder, maar dan aan de rechterkant, kom je aan het Koeven: dat wist ik van verleden jaar al. Er was ook een kijkplatform dat ik met enige moeite gevonden heb: een aarden verhoog van een halve meter hoog. Kijkplatform? Nou... Maar ook daar is aan gewerkt; het is een halve meter hoger geworden en er staat een houten palissade die verhindert dat je je in de diepte zou storten. Als je niet te nauw kijkt, lijkt het wel een flauwe remake van Stonehenge.


Stonehenge in het Vennengebied, jaartal 2010 n.C.

En je hebt natuurlijk een beter uitzicht op het Koeven. De moeite waard, vind ik dan altijd maar.


Het Koeven: beter zichtbaar dan verleden jaar

Via een kleine omweg ben ik toch nog in de Klein Engelandhoeve beland. Ze schenken daar 'Gageleer', een bier dat best te drinken is. Er lagen echter ook folders van Natuurpunt: 'Kom uit je schelp! wordt je aangemaand, 'Word lid van Natuurpunt!' Dat heb ik dan ook prompt gedaan, wat € 20 gekost heeft: niet alle plezier hoeft gratis te zijn, overweeg je dan.

1 opmerking:

c zei

hallo Toon.
Stonehenge 2010 wordt binnen afzienbare tijd, in samenwerking met Natuurpunt, voorzien van planken met kijkgaten. Op die manier wordt dit het bedoelde kijkplatformpje.
groeten