zondag 27 maart 2011

Gent-Wevelgem? Meer lente!

Het was Gent-Wevelgem vandaag: vroeger zou je daar nog naar gekeken hebben, maar nu, met zo'n mooi weer? Geen denken aan! De natuur in is tegenwoordig het parool. En het is een prachtig voorjaar dit jaar. Veel zon gehad deze maand, maartse buien zijn uitgebleven. We rekenen natuurlijk nog op de aprilse grillen, maar echt nodig zijn ze niet: het land ligt er nog nat genoeg bij.

Het Vennengebied straalt weer een beetje meer, er steken al meer bloemetjes de kop op. Aan 'De Kasteeltjes' vind ik behoorlijk wat speenkruid. Dat is nieuw voor mij, want ik ben nog nooit zo vroeg in het voorjaar uitgereden, en dat speenkruid is een vroege lentebloeier: van maart tot mei kun je hem zien. Echt groot wordt het niet, tot 30 cm hoog, bescheiden zou je zeggen, maar met zijn gele bloempjes is het zeer opvallend en aantrekkelijk.


Speenkruid

Je kunt zo nog kleiner hebben, vooral als de plantjes nog maar net komen piepen. De 'kleine veldkers' heet niet voor niets zo: van 5 tot 20 cm hoog wordt hij. Zeer kleine bloempjes ook, nog bescheidener dan het speenkruid, maar wel zo opvallend wit dat je er niet naast kunt kijken..



Kleine veldkers

Prachtige bloemen in wording zie ik op de Klotteraard: vlak bij de uitkijktoren doen de waterlelies hun inspanningen om weer boven water te komen. Bloemen zijn er natuurlijk nog niet, maar de bladeren uit het donkere water naar het lichte oppervlak zien reiken: schitterend is het. Sommige hebben het al gehaald, andere zijn er bijna: nog eventjes en ze kunnen hun nog opgerolde bladeren ontplooien. En dan mogen de lelies zelf beginnen groeien, blauw geel of wit.


Waterlelie: van koele duisternis naar warm licht

De natuur zien groeien en openbloeien: een schitterende belevenis vind ik het. En ik hoop vast dat ik de enige niet ben.

En Gent-Wevelgem? Tom Boonen heeft gewonnen, wat meer is, hij heeft de bloemen gewonnen. Maar als je dat pas om zeven uur verneemt, vergaat de wereld toch niet. Waarom zou ie?




Geen opmerkingen: