dinsdag 26 maart 2013

Eklips: Tomi Ungerer bij Würth - 1

Of je kunt natuurlijk ook naar 'Eklips' van Tomi Ungerer gaan kijken, 'Eklips met een 'k', want dat is Duits. 'Verduistering van een hemellichaam' betekent het woord, vooral bekend van zons- en maansverduisteringen, al dan niet compleet. De naam van de tentoonstelling versta je best ironisch: 'Een Lust voor het Oog uit de Verzameling Würth' heet het ruime overzicht dat nog zowat het hele jaar te zien is in 'Kunstforum Würth Turnhout'. En de kunstenaar die daarmee onder de aandacht wordt gebracht is Tomi (Thomas) Ungerer, Fransman met een Duitse naam, een Elzasser met twee moedertalen mogen we veronderstellen. Hij werd geboren in 1931, en in zijn lange leven heeft hij een meer dan behoorlijke reputatie opgebouwd: Ungerer is een tekenaar om u tegen te zeggen, met heel wat in zijn mars. Hij heeft heel wat kinderboeken geïllustreerd, talloze affiches en collages gemaakt, veel cartoons getekend: een zeer veelzijdig grafisch talent is hij. Meer dan 150 werken zijn nu bij Würth te zien.


De affiche van de tentoonstelling, die drie jaar geleden ook al in Schwäbisch Hall (Duitsland) gebruikt werd.

Deze expo heeft een aantal afdelingen: Reclame, Cartoons, Dierenleven, Politiek, Erotiek, je kunt alle kanten uit met de man. Bij 'Reclame' zie je een vrolijke prent uit 1968, die mensen tot een vakantie in Scandinavië moet verleiden, alleen geraakt niet iedereen in de hemel: een paar toeristen zijn eerder troosteloos in het water gevallen. Een oude man die van de natuur staat te genieten, veroorzaakt boze blikken bij moeder de vrouw: een grapjas is Ungerer, tenminste, zo typeert hij zichzelf toch. Het werk hoort thuis in een reeksje van drie, heet gewoon 'Untitled', maar tussen haakjes volgt de rest van de uitleg: (Press Illustration for Holiday Magazine [Midsummer in Scnadinavia]).


Untitled, Midsummer in Scnadinavia

Uit dezelfde periode (1966) een affiche ter bevordering van het boek en het lezen: Books are fun. Het blijft er wel vrolijk: met azijn kun je geen vliegen vangen, heeft hij kennelijk gedacht.


Books are fun, 1966

'Cartoons' toont onder andere twee portretten, een 'Paardman' en 'De man met brillen' allebei uit 1963. Ungerer kan zich klaarblijkelijk in meer dan een stijl uitleven. Die Paardman heeft wel de teugels in handen, maar je vraagt je natuurlijk wel af hoe die leiding kan geven, en hoe vrij hij is.


Paardman, 1963

En hoe die 'brillenman' iets scherp kan zien, is ook een voor de hand liggend probleem. Leuk is ook dat deze twee mannen als deftige burgers zijn afgebeeld. Ungerer tekent iets meer dan een doordeweeks cartoontje, zoveel is duidelijk.


De man met brillen, 1963

En er is nog veel meer te ontdekken.

Geen opmerkingen: