dinsdag 4 juni 2013

Eugène Dodeigne: drie beelden

Ben ik een tiental dagen gelden in Lille, zie ik daar op de Place de la République een mooie, ronde fontein met in het midden een groep van drie beelden: ik vind er wel wat aan. Stevige, stoere beelden zijn het, eerder ruw uit steen (arduin) gehouwen. Ze komen mij eerder bedachtzaam en ingetogen over: het lijken wel rouwenden. Wie de maker is, kan ik echter niet achterhalen: nergens in de buurt van de fontein staan naam of titel van het werk vermeld. Maar origineel zijn ze wel: als je die stijl gezien hebt, herken je hem zo weer.


Place de la République: fontein met drie beelden.

Twee dagen terug loop ik met een van mijn dochters in het Middelheimpark van het nog frisse zonnetje te genieten en de beelden nog eens te bekijken. En daar zie ik de stijl van de Place de la République terug: geen twijfel mogelijk dat is van dezelfde kunstenaar! 'De drie staanden' heet deze groep, en de naam van de beeldhouwer kun je natuurlijk ook lezen: hij heet Eugène Dodeigne. Nooit van gehoord, maar daar is iets aan te doen. Ik zie het resultaat van dezelfde werkwijze, weer drie mensen, alle drie even groot nu, weer in zichzelf gekeerd, bedachtzaam, alsof ze rouwen. Opvallend zeer verwant met het groepje in de fontein van Lille, dat trio. Beeldhouwer bovendien geïdentificeerd.


Eugène Dodeigne: De drie staanden (Trois figures debout), 1978

Thuis googel natuurlijk je 'Eugène Dodeigne', en wat blijkt: de man is in 1923 in België geboren, in Sprimont, in de provincie Luik, maar hij leeft en werkt al sinds 1950 in Bondues, en dat is dan weer in Frankrijk, 8 kilometer ten noorden van Lille. De plaats behoort tot 'la communauté urbaine de Lille'. Zijn beelden op de Place in de stad heten 'Groupe des trois', uit 1976/79. Overigens heeft Dodeigne nu de Franse nationaliteit, al woont hij dan vlak bij de grens.

In het Middelheim staat er nog een beeld van hem: De geknielde figuur. Het kleiner dan de andere, maar is uit hetzelfde materiaal gehouwen, en het inspireert kinderen duidelijk tot artistiek imitatiegedrag.


E. Dodeigne, De geknielde figuur

Je kunt zijn werk vinden op behoorlijk wat plaatsen in West-Europa: ook in Zwolle, in het Kröller-Müller Museum in Otterlo, Utrecht, Hannover, Luik, Londen en zelfs Oslo: gewild is hij wel, Dodeigne. En verwonderlijk vind ik dat niet: hij heeft een eigen duidelijk en originele stijl ontwikkeld,zijn beelden doen je opkijken en toekijken, en ze maken echt indruk op je. Ik mag hem wel, Eugène Dodeigne.

Geen opmerkingen: