donderdag 9 augustus 2018

Barok op de Antwerpse Grote Markt

Ik heb geconcentreerd 'Sanguine/Bloedrood' opgezogen, en dan wil ik wel eens even iets anders. Na de Cultuur met een grote C, wil ik die met een kleine c ook wel eens even savoureren. Bijgevolg scooter ik naar de Grote Markt, naar een terras, en dompel me eventjes onder in de rijke Vlaamse biercultuur. Ik vind zonder veel moeite een plaats en bestel een tripel van Westmalle: na alle bloedrood mag het wel een tijdje helder zijn. Hij smaakt zoals gewoonlijk, maar iets meer naar munt: 4,60 euro kost hij daar, je kunt er geen abdij voor kopen, maar het komt bijna in de buurt. Maar ja, ik zit in het echte centrum van de Metropool, het mag iets hebben.

En ik kijk naar de gevels aan de overkant van de markt, de rij die begint met de cafés 'Den Engel' en 'Den Bengel'. De vergulde beeldhouwwerken boven op de gevels vallen me op. En foto's maken, dat hoort er dan ook bij. Het eerste beeld is 'Sint Joris en de draak': steigerend paard, Sint Joris steekt met zijn speer de draak de dieperik in, die kan zich nog eventjes aan de randen vasthouden, maar te pletter storten zal hij, zoveel is zeker. Kom ik net van 'Sanguine/Bloedrood', zit ik weer in de barok. Je moet wel omhoog kijken, maar het is onmiskenbaar: dezelfde heftigheid en intensiteit als in het M HKA! Of Antwerpen nog een Barokstad is wordt Tuymans in het programmaboekje 'Antwerpen Barok 2018' gevraagd: tot in de toppen van de gevels, zoals blijkt.


Sint Joris en de draak

Het beeld op de gevel daarnaast heb ik vandaag ook al gezien: 'De marteldood van Sint Sebastiaan'. Ook met zijn armen aan een boom gebonden, niet zo gekruisigd als bij Zurbaran, maar de iconografie is dezelfde. Alleen is de beeldhouwer veel spaarzamer geweest met de pijlen: ach arme twee zie ik er, dan kan beter, dan was Zurbaran veel wreder. Hier heeft Sebastiaan nog een kans op overleven, het werk van de schutter(s) is nog lang niet af.


De marteldood van Sint Sebastiaan

Dan zit ik na een tentoonstelling rustig bij wijze van ontspanning een tripel te drinken, dient de barok zich weer aan, opnieuw Cultuur met de grote C, en dat lag niet aan het bier. Waarschijnlijk is de Koekenstad de oorzaak: je moet daar oppassen, zoals ze daar wreed kunnen zijn! In het huis van Sint Joris houdt een aantal schepenen kantoor, heb ik gezien: als die maar niet geïnspireerd geraken!

Geen opmerkingen: