maandag 23 juni 2008

Rimini (3): Urbino en San Leo




Vandaag staat er een uitstap met de bus op het programma: we zullen Urbino en San Leo aandoen.

De eerste stad - tenminste weer de naam - is mij bekend van Titiaans 'Venus van Urbino', maar die hebben niet ontmoet: alle vrouwen zijn zedig gekleed, en ze trachten ook niet anderszins te verleiden. Hoewel ze best het bekijken waard zijn. Urbino is ook de geboorteplaats van de renaissanceschilder Rafaël, maar dat heeft in het straatbeeld van tegenwoordig weinig sporen nagelaten. Wel alomtegenwoordig is paus Clemens XI, ook afkomstig van deze stad. Hij is er geboren in 1649, en was paus van 1700 tot aan zijn dood in 1721. Tijdens zijn pontificaat begon de strijd tegen de jansenisten, strijd die de hele achttiende eeuw zou duren. Op die manier is hij verbonden met de Nederlanden, de Zuidelijke dan toch. Zijn naam staat in een aantal gebouwen gebeiteld, zijn wapen is in het centrum aan een gevel te bewonderen.

Opvallend in Urbino is het grote aantal boekhandels voor een toch redelijk kleine stad: maar ook een universiteitsstad, 12.000 studenten heeft de instelling. Er loopt hier inderdaad veel jeugd te rond: Italië investeert behoorlijk in zijn hersens.

Ik spaar de rolstoelduwers zo veel mogelijk: we zijn niet meer aan de zee, en steile straten zijn hier legio. Zo ook in San Leo: een echt kleine stad met een prachtige hooggelegen citadel, van waarop het panorama over de valleien en de streek zeer indrukwekkend moet zijn. In het kleine centrum staat ook een basiliek, vanwaar ook een prachtig uitzicht. Ik duw mijn rolstoel er naartoe, wordt geholpen door twee Italiaansen, die me tijdens de kleine afdaling 'coraggioso' noemen, wat ik wel leuk vind. En ik heb de valleien net zo goed kunnen bewonderen: met enige moeite bereik je wel iets. Italië is gewoon een mooi land, dat zal ik de volgende dagen nog vaak denken en vaststellen.

Op de terugweg naar Rimini zien we vanuit een kleine verte San Marino liggen. Dat landje/stadje is gisteren al door een aantal van ons bezocht, maar ik heb die beker aan mij voorbij laten gaan: te steil is niet mijn stijl, denk ik dan maar.

Geen opmerkingen: