vrijdag 8 juni 2012

Kreta: Agios Nikolaos I

In het oosten van het eiland ligt de stad - nou ja, stadje - Agios Nikolaos: in België zou het Sint-Niklaas heten. Er leven zo'n 13.00 inwoners, en in Oost-Kreta is het een belangrijk centrum. Merkwaardig is de tweelinghaven van de plaats: de tweede haven is een niet al te groot binnenmeer, dat door een kanaaltje met de eigenlijke haven verbonden is. Dat Velousméni-meer wordt men enige zin voor overdrijving ook het 'Bodemloze Meer' genoemd: het loopt vanaf de oevers steil naar beneden tot op een diepte van 64 meter. Maar gezellig en zeer fotogeniek is het wel.


Het 'Bodemloze Meer'

Je ziet er een oude kapel, die je helaas niet binnen kunt - stalen ketting aan de deur - een vissersbootje zoals je dat alleen op nostalgische foto's ziet, en een spelonk waar alleen eenden bescherming vinden, zoals een ober mij vertelde. Idyllisch, zou je het allemaal kunnen noemen.


Couleur locale


Oude kapel, geüpdatet met graffiti


Spelonkje: schuiloord voor eenden

Agios Nikolaos ligt dan wel aan zee, maar het is behoorlijk heuvelachtig: het wordt klimmen en dalen met de rolstoel. Bergop loop ik er gewoon achter, bergaf ga ik erin zitten en laat me bollen, met de handen op de wielen remmend als het nodig is. Alleen, daar ging het zo steil naar beneden, ik bolde zo snel, de kleine voorwieltjes begonnen zo te klapperen dat ik het veiliger vond uit te stappen en de hellende straat voorzichtig lopend af te dalen. Het was de eerste keer dat me dat overkomen is: ik krijg het 'rolstoeleren' nu wel echt onder de knie. Als je de straat helemaal boven bent, heb je wel een mooi uitzicht op de zee.


Op het hoogste punt

Ik wilde beneden de kathedraal nog eens gaan bekijken: Grieks-orthodox is die kerk natuurlijk, en dat interesseert me toch:nog afgezien van iconen, moet dat toch een andere beeldtaal opleveren. Ik ben benieuwd.

Geen opmerkingen: