zondag 17 juni 2012

Kreta: Chania en Rethymno

In Chania, en later op de dag in Rethymno, zijn we maar kort geweest, en dat is eigenlijk jammer. Chania is de tweede stad van Kreta, maar meer dan het Havenplein heb ik er niet gezien. Op zichzelf is ze wel mooi, de boogvormige haven, waar talloze restaurantjes naar de smaak en eetlust van de toerist dingen. Zo bijzonder is dat ook weer niet: je kunt dat  op meer plaatsen meemaken. Toch vond ik het er gezellig, en ik heb er goed gegeten.

De 'Moskee van de Janitsaren' staat ook vlak bij de haven: hij is gebouwd in 1645, het jaar waarin de Turken Kreta veroverd hebben. Het is het oudste Turkse gebouw op het eiland. Turken weg, islam weg: nu wordt de moskee gebruikt voor tentoonstellingen.


De Moskee van de Janitsaren

Voor de Turken hadden de Venetianen het er voor het zeggen, en die hebben natuurlijk ook hun sporen achtergelaten. De vuurtoren uit hun tijd is mooi gerestaureerd en geldt nu als het symbool van de stad. Meer dan een oppervlakkige indruk van de stad heb ik echter niet.


De Venetiaanse vuurtoren


Chania: prachtig gelegen

In Rethymno zijn we nauwelijks drie kwartier geweest: meer dan de alweer Venetiaanse vuurtoren heb ik er niet gezien. En dat is jammer, want de stad wordt nog altijd als het intellectuele en culturele centrum van Kreta beschouwd: de universiteit van Kreta is er gevestigd. Ik kan helaas alleen maar zeggen dat ik in Rethymno geweest ben, en dat geldt eigenlijk ook voor Chania: als ik van die steden een iets grondiger idee wil hebben, zal ik eens terug moeten gaan. En dat lijkt me geen onaantrekkelijk plan: interessant lijken ze me wel, die twee steden.


Rethymno: de Venetiaanse vuurtoren

Geen opmerkingen: