donderdag 16 augustus 2012

Vakantie: Blankenberge - De Uitkerkse Polder I

Blankenberge is natuurlijk niet alleen Belle Epoque, Jugendstil en de tentoonstelling van het Thonet-meubilair. Er zijn ook natuurgebieden, waarvan de 'Uitkerkse Polder' het grootste is. De twee andere zijn de Fonteintjes en het Zee bos: die liggen dicht bij de zee.

Die Uitkerkse Polder ligt iets meer het binnenland in, dicht bij deelgemeente Uitkerke, wat de naam nogal evident maakt. Het is een uitgestrekt polderlandschap van meer dan 1.400 ha, en de folder van Natuurpunt stelt verder dat 'het een van de laatste open ruimtes aan onze kust is en het een mooi beeld geeft van hoe de kustpolders er honderd(en) jaren gelden uitzagen'.


Ligging van de Uitkerkse Polder

Je kunt een korte wandeling maken in de buurt van het bezoekerscentrum, maar met mijn scootmobiel was dat een hele onderneming: het pad is net breed genoeg voor een wandelaar, links en rechts tieren netels in volle overgave en overvloed, er zit een heuvel in, en dan wordt het moeilijk. Op een bepaald moment moest ik uitstappen en mijn eigen rolstoel tegen de laagste snelheid bergop duwen - hij weegt dan 80 kilo minder - , in korte broek door de netels waden, met mijn wandelstok de begroeiing opzij duwen, waarbij ik de dop van het ding kwijtspeelde: je moet wat over hebben voor de natuur. Maar het loonde ongetwijfeld de moeite: vanuit een kijkhut zie je de rietvennen, vanaf de heuvel heb je een weids uitzicht over de poldervlakte.


Wat ik een rietven noem


De kustpolders vanaf het heuveltje

Het einde van  de wandeling was ook bijzonder leuk: dat bleek een trap naar beneden te zijn. Ik moet eerlijk toegeven, dit tochtje was niet geschikt voor rolstoelgebruikers of kinderwagens. Maar ik ben toch rond en aan het einde geraakt: eventjes verder lag het weiland weer ter hoogte van de landweg, en dan is het natuurlijk makkelijk. En als ik het niet geprobeerd en gedaan had, dan had ik een paar mooie vergezichten gemist.


Trap en mandje van een onmachtige rolstoel

Geen opmerkingen: