vrijdag 16 november 2012

Kauwen

Sta ik op het parkeerterrein van 'Van Roey Automation' en zie een overwegend blauwe hemel, en het is toch al 9 november: mooi toch, daar wil ik een foto van. Thuis op de computer blijken er ook nog vijftien kauwen in volle vlucht op te staan: verrassing, geluk en toevalstreffer. Vic vertelt me op gezag van zijn broer, die zulke zaken kent, dat kauwen meestal in paartjes vliegen, en inderdaad, vijftien is dan wel een onpaar getal, maar met enige goede wil kan ik toch zeven paartjes thuisbrengen: je zou ze kunnen herkennen dat ze met zijn tweeën in dezelfde richting vliegen. Merkwaardig, daar had ik nog niet van gehoord, maar ik ben dan ook een stadsmus.


Kauwen: toeval

En als ik de foto nog eens bekijk, doet hij me denken aan een schilderij van Van
Gogh, 'Korenveld met kraaien'. Uit 1890 blijkt dat te zijn, uit de laatste weken van 's mans leven. Maar dat is een uitermate pretentieuze associatie, laat dat duidelijk zijn. Het 'Korenveld' is een dramatisch, dreigend schilderij, en de kraaien staan daar niet zomaar op. Aan zijn broer Theo schreef Vincent dat hij werkte aan 'uitgestrekte korenvelden onder woeste luchten en ik heb welbewust geprobeerd er triestheid, extreme eenzaamheid in uit te drukken'.

Mijn foto van die kauwen in de blauwe hemel laat ook een paar bomen aan de Antwerpse Steenweg richting Vosselaar zien: misschien decoratief, niks meer.


Van Gogh, Korenveld met kraaien: kunst

Geen opmerkingen: