vrijdag 9 november 2012

Kraanvogels

We zullen het geweten hebben: vandaag staat de Grote Markt vol kraanvogels, 5.000 exemplaren asjeblief! je kon dat 's ochtends al merken op facebook, op de site van de 'Gazet van Turnhout', filmpje incluis: hoe vrijwilligers 's nachts deze vogels hebben doen landen, zodat ze bij het krieken van de dag plots voor iedereen te bewonderen zouden zijn. Met de uitvoering van het plan van creatief bureau 'Mooz' werd het 'Festival van de Creativiteit' aangekondigd, dat op 10 en 11 november in Turnhout zijn topdagen moet beleven. Kraanvogels als lokvogels, zeg maar: uitstekende, verfrissende vondst vind ik het.


Die kraanvogels zijn geen levende dieren: het zijn origamivogeltjes - er is enig papier vouwen aan vooraf gegaan, zoveel is zeker - en ze staan er in drie kleuren: wit, lichtgroen en roze, de kleuren van het geluk zoals een jongeman, een van de vrijwilligers, me vertelde, en hij gaf me meteen een flyer over het festival mee. Waarop ik hem dan weer meedeelde dat ik het echt mooi vond, fris, en natuurlijk en vanzelfsprekend uitnodigend door schoonheid en zachtheid.


Kraanvogels in de kleuren van het geluk

En meer mensen vonden dat kennelijk: ik was zeker niet de enige die foto's nam: drie of vier andere amateurfotografen wilden dit evenmin zomaar voorbij laten gaan, eentje wilde de kraanvogeltjes echt van heel dichtbij en tot in het detail hebben.


Intense belangstelling

Of je wordt aangesproken door een toevallige passant die vraagt wat dat allemaal te betekenen heeft, en ik geef hem de uitleg die ik een half uur eerder had gekregen. De kraanvogels veroorzaakten zoiets als 'spread the word'. Het was alleszins wel duidelijk dat er iets stond te gebeuren in Turnhout.

Als ik iets later de Gasthuisstraat insla, merk ik dat 's mensen aandacht daar al naar de markt wordt geleid: boven het laatste deel van de straat hangen aan geïmproviseerde waslijnen behoorlijk wat roze t-shirts of onderhemdjes: je kon er niet naast kijken.


Lingerie van van hoog niveau, en inderdaad, 'for men'

Als er de volgende twee dagen zoveel creativiteit aan bod komt als met deze kraanvogels, zal het festival schitterend geslaagd zijn, zonder twijfel. En wat ook zeker zo is: eens te meer bewijst onze nieuw aangelegde markt haar mogelijkheden. We hebben tegenwoordig ruimte voor veel nieuwe dingen, in Turnhout!

Geen opmerkingen: