maandag 19 juli 2021

Bellevaux: la vache bleue

Tweede vaste prik in Malmedy is de wandeling in Bellevaux: L8 heette die indertijd, naar het nabijgelegen Ligneuville. Je komt er de Amblève tegen, en op een bepaald ogenblik moet je een zijriviertje over, anders kan je de cirkel van de wandeling niet rondmaken. Ik kom moeiteloos aan dat zijriviertje, maar dan blijf ik toch staan: het water staat me iets te hoog, het water was niet veel, maar toch iets te diep. Ik heb er niets aan als mijn scootmobiel in het midden van de bedding stilvalt, en niet meer wil starten. Dus ik terug: ik zoek het pad om de wandeling in de omgekeerde richtig af te leggen, maar mijn geheugen laat me in de steek. 

Maar ik ontdek wel iets anders: vlak bij een boerderij staat een blauwe koe in de wei: een blauw beschilderde koe, met de twaalf sterren van de Europese vlag op haar flank, en centraal tussen de sterren de wervende slogan: 'The fair milk' in foutloos Engels. 'Le lait juste' in het Frans, 'de eerlijke melk' in  het Nederlands: er is niet mee geknoeid, niet met de koe, niet met het product dat ze aflevert. Gegarandeerd door Europa, gesteund door Europa, met financiële middelen of anderszins. Je verwacht niet meteen een Europese blauwe koe in zo'n klein dorpje als Bellevaux. Maar ze staat er wel, ter verfraaiing van het landschap en getuigend van het belang van de EU.

Le lait juste: komt uit Bellevaux

Zoals niet alle koeien Blaar heten, zo zijn niet alle koeien blauw: in een weiland iets verder staan, maar vooral liggen een aantal normale koeien: zwart-wit zijn ze, zoals het voor die dieren betaamt. Ik zit in een streek waar veel aan landbouw gedaan wordt: bosbouw heb ik al genoemd, veeteelt en melkveehouderij komen daar nog bij. Maïsvelden heb ik nergens gezien, maar ik kan erover gekeken hebben.

 

De leveranciers van 'the fair milk'

Nog even bekijk 'la Maison Maraite', een gebouw uit 1592, dat sinds 1746 al zeven generaties na elkaar eigendom is van de familie Maraite. Het huis ziet er nog altijd goed uit.

La Maison Maraite, 1592

En dan heb ik Bellevaux, de mooie vallei weer gezien voor een tijd: het is een van de mooiste plaatsen in de omgeving van Malmedy, en ik kan er steeds opnieuw van genieten. Ik ben benieuwd wanneer ik er de volgende keer zal zijn.

Geen opmerkingen: