zondag 11 juli 2021

In de Warande: Femmy Otten - III

Een beeldhouwwerk dat wel echt in het oog springt, heet 'Ontklede dagen II', in een materiaal dat Femmy Otten nog niet zo lang gebruikt: marmer. Wat moet je er van maken, van dit reliƫf? Helemaal van boven zie ik een mannenhoofd, waarin ik Zeus zag, maar vraag me niet waarom. Omdat hij de oppergod is, en de rest van het beeld zich onder hem bevindt? Het kan natuurlijk ook gewoon een mannenhoofd zijn, maar Zeus kun je in dit geval een symbolische betekenis toeschrijven: hij is degene die bestuurt. En dan zie je zintuigen: veel neuzen en oren, ook ogen links en rechts van de neuzen. Monden zijn er ook voldoende, en penissen, en ook twee vagina's. In de gids lees ik dat Otten in haar werk ook deze lichaamsdelen wil 'normaliseren'. 'Vrouwelijke seksualiteit is ook 'gewoon'. Het is nog maar pas dat de clitoris volledig in kaart gebracht werd. Fascinerend en confronterend is het werk alleszins. Niets menselijks is ons vreemd, daar moeten we niet flauw over doen.

Ontklede dagen II, 2020, marmeren beeldhouwwerk

In lindehout is het beeld 'One Tear at a Time', uit 2020. Je kunt rond dit beeld lopen, maar het draait ook om zijn as, je hoeft niets te doen om voor- en achterkant te zien. Het rare is weer: ze draagt een mannenhoofd op haar rechtervoet. Hoewel, een gewoon hoofd is het niet: een lok haar aan de rechterslaap lijkt eerder een penis, een beetje verwant aan de 'Ontklede dagen II'. Het gezicht zelf doet mij aan de oude Grieken en Romeinen denken, ik ben geneigd er een sater in te zien, mythologie is niet veraf. De achterkant is helemaal niet normaal: hij heeft een oor voor zijn rechteroog, boven zijn linkeroog heb je die penis weer, en uit dat oog glijdt een grote traan: 'one tear at a time', zeker als ze zo groot is. En het verdriet: post coitum omne animal triste (sive gallus mulierque)? De vrouw die Femmy Otten in haar werk schildert en beeldhouwt is zijzelf: steeds zelfportretten dus.


One tear at a time, 2020, lindehout 

Een mooi zelfportret is dat uit 2018, een in olieverf en bladgoud: dat laatste zit aan het kraagje. Ze huilt, maar geen tranen, haar eigen haar komt uit haar ooghoeken. Wat ze daarmee bedoelt? Ze kijkt de toeschouwer wel ernstig aan, maar echt verdrietig ziet ze er toch niet uit.

Zonder titel (Zelfportret), 2018, olieverf en bladgoud op canvas

Ik vond dit een fantastische tentoonstelling, van dit niveau mogen er meer komen in de Warande. Van Femmy Otten had ik nog nooit gehoord, maar ik zal haar naam niet licht vergeten. Bovendien: het is een expo die je doet nadenken, het gaat hier niet zomaar over niets. Een aanrader!

2 opmerkingen:

Unknown zei

Ik u graag bedanken voor uw bezoek aan de tentoonstelling en uw mooie woorden. dit doet me erg goed, warme groet, Femmy Otten

Unknown zei

excuus: correctie: Ik wil u graag bedanken voor uw bezoek aan de tentoonstelling en uw mooie woorden. dit doet me erg goed, warme groet, Femmy Otten