zondag 18 juli 2021

Rotsen beklimmen

Lange wandelingen maken was niet echt mogelijk, daarvoor was het weer niet goed genoeg, te onbestendig. Maar naar uitkijkpunten gaan, dat zat er nog wel in. In Bellevaux ben je dicht bij de Rocher de Warche, en dat was geleden van toen de kinderen klein waren dat ik daar nog geweest was. Je kunt er met de auto redelijk dichtbij komen, je doet nog een eindje met de scootmobiel, en het laatste deeltje lopen: in het bos geen scootmobiel. 

Je wordt beloond met mooie vergezichten, waar verder geen commentaar bij te leveren valt.

De Warche vanaf de Rocher de Warche

Op de rots zelf komen, dat is wel moeilijker dan 35 jaar geleden: toen was ms nog niet mijn trouwe metgezel. In plaats van voorzichtig lopen wordt het nu kruifelen, of 'kreffelen' of 'kröffelen' zoals dat in mijn dialect klinkt. Maar ik geraak er wel, met een paar wondjes op mijn benen: zo'n rots is inderdaad keihard, maar dat laat ik de pret niet drukken. En dan kan je zien hoe diep onder je de Warche stroomt: toch indrukwekkend! En gewoon mooi, zoals de zegswijze luidt: 'Geen rijker kroon dan eigen schoon!' Laat ik eens even ouderwets doen.

De Warche in de diepte

De Rocher de Falize is moeilijker te vinden: ik volg de wegwijzer, maar op het einde van de weg heb ik geen rots gezien, ook geen andere aanduidingen. Tot ik stop aan een bord met kaarten en daar licht een man uit Ath me in over het te volgen teken: dat is op wandelaarsformaat, en met de auto zie je dat natuurlijk niet. Je moet een blauwe rechthoek volgen, met rechtsboven een haan, en de aanduiding van de wandeling: MDY 16, wandeling 16 in Malmedy.

Aanduiding van de wandeling

En dan krijg je weer prachtige panorama's die voor zichzelf spreken.


 

De Warche vanaf de Rocher de Falize

Zo heb ik geen jeugdherinneringen opgehaald, maar ben ik toch 35-40 jaar terug geweest. En heb ik vastgesteld dat ik nog kan wat ik vroeger kon, in andere omstandigheden dan wel, maar toch. En ik merk ook dat ik in die tijd wat dat betreft niet echt veranderd ben: er mag best wat uitdaging zijn! Die gaan we dan aan, met overleg en omzichtigheid en voorzichtigheid. Zo moet dat volgens mij, en zo geniet ik ervan.

Geen opmerkingen: