woensdag 10 november 2021

Ronda - 1

De volgende stad op onze reis is Ronda: nooit van gehoord, wat kan daar te zien zijn? Maar dat valt bijzonder goed mee. Het is een kleinere plaats (35.000 inwoners), maar dat is niet zo speciaal. Ze is gebouwd op de twee zijden van een 100 m diepe kloof, die 'El Tajo' heet, in het Nederlands 'de snee'. De Rondanezen weten zelf ook dat dit een waardevolle toeristische troef is, want op het einde van de 'Alameda del Tajo', de 'Dreef van de Tajo' hebben zij een balkon gebouwd vanwaar je een prachtig uitzicht hebt over de streek. 't Is nog iets anders dan de Konijnenberg, dat zeker.

Een steile wand, met in de diepte een eerder groot huis

 De wijde omgeving, met in silhouet een zelfportret van de fotograaf

Het zogenaamde balkon, waar fotografen vruchtbaar werk verrichten

 
 
Een klein deel van de Moorse stadsmuur

Arabieren of Moren waren hier de baas tot in 1485: Ferdinand de Katholieke belegerde toen de stad, die na twintig dagen viel, en vanaf dan 'katholiek' werd.

Een onbetwiste blikvanger in de stad zelf is de 'Puente Nuevo', de nieuwe brug. Ze werd gebouwd tussen 1751 en 1793, en de pijlers hebben een hoogte van 98 meter: dat is dus een behoorlijke kerktoren. Geen wonder dus dat ze over dit bouwwerk meer dan 40 jaar gedaan hebben.

De Puente Nuevo


De pijlers van 98 meter 


Uitzicht op 'El Tajo', de snee

Natuurlijk wil je van zulke ruige natuur foto's maken: je zet je wandelstok tegen een van de bredere spijlen van de brugafsluiting, en je kan aan het werk. Na voldoende kiekjes stoot je onhandig tegen je stok, en die duikelt de diepte in: een verloren zaak, redding onmogelijk. In juli heb ik in de Warche, in Malmédy, ook eens een stok in de rivier gestoten - dat lijkt wel een van mijn hobby's - maar toen heb ik hem eigenhandig van een wisse verdrinkingsdood kunnen redden. Niet in Spanje dus. Twee dagen later zien we in Torremolinos bij een bescheiden wandelstokkenhandelaar een exemplaar net als mijn verloren hulpmiddel, en dat kost maar € 10! Dat is € 15 goedkoper dan in België! Ik was uiteindelijk blij dat ik mijn duur stokkie kwijt was, en een goedkoper heb kunnen kopen! Verlies kan soms winst betekenen, raar maar waar!

Geen opmerkingen: