donderdag 4 november 2021

Sevilla: de dagwandeling - 3

Na de kathedraal rest ons nog alleen het alcazar te bezoeken, de versterkte vesting van de Moorse koningen. We komen het complex binnen langs de Leeuwenpoort, maar van het 12de-eeuwse alcazar van de Almohaden blijft niet veel meer over.  Er staan nog wel versterkte muren en bogen die twee belangrijke patio's van elkaar scheiden. Indrukwekkend zijn die alleszins: ze geven meer dan de indruk dat de Moorse koningen niet alleen vrienden hadden, ze maken duidelijk wat in die tijd een versterkte vesting moet geweest zijn, die vijanden of andere belagers te allen prijze  buiten diende te houden.

Versterkte muren en bogen

De kern van het paleis werd vanaf 1362 gebouwd door Peter I, bijgenaamd 'de Wrede': voor een goed begrip: deze man was een christen! Maar hij liet het werk door werklui uit Granada uitvoeren in de Moorse mudejarstijl. Dat resulteert in gebouwen die op een andere manier dan met de latere overdadige Spaanse stijl worden versierd. Arabesken, symmetrieën van tegels verfraaien het bouwwerk.

Het binnenhof in mudejarstijl

Luchtig aandoende en elegante versiering

De troonzaal is een grote en hoge ruimte: natuurlijk, de koning op zijn troon wil indruk maken op wie hem benadert, die mensen moeten zich tegenover hem klein voelen. De zaal is simpelweg prachtig.

De ruime, hoge troonzaal

De twee zuilen van Hercules, door een banderol samengehouden: Europa met Afrika verbonden.

In het 'Gotisch Paleis, of de Salons van Karel V' zitten we weer met een ander soort van kunst: 18de-eeuwse wandtapijten zien we daar, niet uit Oudenaarde of Brussel, maar uit Madrid, uit de Real Fabrica de Tapices. Ze stellen de verovering van Tunis in 1535 voor.

Het Arabische  landleger

De Spaanse zeemacht

Het Alcazar in Sevillz viel me wat tegen: misschien had ik die dag al te veel gezien en in me opgenomen: mijn potje geraakt dan wel eens vol, mijn  concentratie verslapt. Of had ik het gevoel dat het geheel niet zo goed samenhing als de kathedraal. Maar het hoogtepunt van die dag vond ik het niet. Het volgende alcazar maakt allicht meer indruk. Maar de dag als geheel was zeer verrijkend, heel zeker!

Geen opmerkingen: